Jak zacząć odchudzanie? 5 porad dla początkujących

Rozpoczęcie zdrowego stylu życia to nie lada wyzwanie dla każdego, kto wcześniej nie miał do czynienia ze sportem i zbilansowaną dietą. Często narzucamy sobie bardzo rygorystyczne reguły, których złamanie wywołuje frustrację i szybki powrót do starych nawyków. Przedstawiamy 5 prostych kroków, dzięki którym zaczniesz prowadzić zdrowszy tryb życia!

1. Jedz więcej warzyw

Warzywa w diecie są niezwykle ważne – to właśnie produkty roślinne dostarczają organizmowi niezbędne witaminy i minerały. Jeśli jednak nie przepadasz za sałatkami i surowymi warzywami – nic straconego! Staraj się dodawać produkty roślinne do kanapek (np. większą ilość pomidorów, ogórków i rzodkiewki), mięsnych gulaszów (np. pokrojoną marchew, cebulę i paprykę) i zup. Możesz jeść większą ilość warzyw kiszonych, które zawierają ogromną ilość witaminy C i traktowane są jako zdrowe dla jelit probiotyki.

2. Ruszaj się na co dzień

Trening wcale nie musi być nudny! Staraj się ruszać więcej w ciągu dnia. Zrezygnuj z jazdy samochodem na rzecz szybkiego spaceru, staraj się wykonywać domowe obowiązki szybciej, dzięki czemu spalisz dodatkowe kalorie. Warto również trzy razy w tygodniu zdecydować się na umiarkowaną aktywność. Nie musi być to jednak fitness czy trening siłowy! Możesz wybrać się na dłuższą przejażdżkę rowerową, zabrać czworonożnego pupila na długi spacer dookoła pobliskiego jeziora czy umówić się na towarzyską grę w piłkę nożną z kolegami z pracy. Każdy ruch w procesie odchudzania ma znaczenie, a dodatkowo może sprawić Ci niezwykle dużo przyjemności!

3. Wypoczywaj na świeżym powietrzu

Z pewnością popołudnie spędzone na kanapie raz na jakiś czas jest wskazane. Staraj się jednak unikać tego na co dzień i wybieraj aktywny odpoczynek. Zaangażuj w to całą rodzinę! Wypad do aquaparku, weekendowy wyjazd w góry czy gra w siatkówkę podczas grillowania na działce to doskonałe formy spędzania czasu, które dodatkowo pozwolą Ci zadbać o sylwetkę.

4. Pij dużo wody

Dorosły człowiek powinien wypijać minimum 2 litry wody dziennie. To zapotrzebowanie rośnie podczas wysokich temperatur i uprawiania sportu. Staraj się jednak nie spożywać słodkich napojów gazowanych i dodatkowo słodzonych soków, które są niezdrowe i mają dużą zawartość kalorycznego cukru. Wodę możesz zamienić na zaparzone i ostudzone napary ziołowe z dodatkiem owoców cytrusowych lub jagodowych, a także niesłodzone kompoty.

5. Szukaj zamienników

Zdrowa dieta nie oznacza, że do końca życia będziesz musiał powstrzymać się od zjedzenia ulubionej pizzy. Popularne dania mogą być zdrowe! Wystarczy, że przygotujesz je w domu z dobrej jakości składników. Podczas przygotowywania domowych hamburgerów, pysznej pizzy czy aromatycznego spaghetti możesz także zminimalizować ilość kalorii w potrawie np. wykorzystując większą ilość warzyw, domowy sos czosnkowy na bazie jogurtu naturalnego czy mniej tłuste mięso (np. chudą wołowinę zamiast łopatki wieprzowej). To wszystko pozwoli Ci się cieszyć smakiem ulubionych potraw bez wyrzutów sumienia!