Jak zadbać o zdrowe oczy na co dzień.

Codzienna praca przy komputerze, częste oglądanie telewizji czy chociażby godziny spędzone na patrzeniu w smartfona, to wszystko czynniki wpływające na pogorszenie naszego wzroku. Przyczyniają się do pogorszenia ostrości widzenia oraz do powstawania wielu wad wzroku.

Jak dbać o ostrość widzenia i nie dopuścić do pogarszania się wzroku

1. Pracując przy komputerze, pamiętaj, aby ustawiać monitor tak, by stał w cieniu — nie powinien znajdować się naprzeciwko okna ani na jego tle. Zadbaj, by światło było rozproszone, nie może razić w oczy. Dopilnuj, aby odległość twarzy od monitora była wynosiła mniej więcej 60-70 cm, a górna krawędź ekranu znajdowała się poniżej poziomu oczu. Zadbaj, by powietrze w pokoju było wilgotne, a jeżeli nosisz okulary, spraw sobie szkła pokryte powłoką antyrefleksyjną, dzięki niej światło z monitora nie odbija się od szkieł i zwiększa komfort widzenia.

2. Gimnastykuj zmęczone oczy.
Aby zadbać o swoje oczy i jakość widzenia, specjaliści zalecają gimnastykę oczu. Są to ćwiczenia relaksujące i wzmacniające mięśnie oczu. Częste mruganie, zwłaszcza jeśli masz wadę wzroku, pomaga nawilżenie gałki ocznej. Przyklej sobie karteczkę, która będzie Ci o tym przypominać, bez mrugania powieki nie mogą nawilżać oczu i oczyszczać ich z kurzu. Wystarczy raz na godzinę wykonywać po 10 szybkich mrugnięć, następnie zasłoń przymknięte oczy na kilka sekund, znów zrób 10 mrugnięć i zakryj oczy.

3. Kompresy na zmęczone oczy.
Jeżeli po całym dnu wieczorem, po pracy oczy szczypią i bolą, wybronuj ciepłe kompresy, Nie tylko złagodzą podrażnione oczy, ale także działają przeciwzapalnie. Można używa naparu z herbaty, rumianku lub ziela świetlika. W naparze zanurzony gazik połóż na 10 minut na powieki.

4. Popraw wzrok dietą.
Aby poprawić ostrość widzenia i zadbać o kondycję oczu, zadbaj, aby dieta była bogata w witaminę A, prowitaminę A, luteinę i przeciwutleniacze, m.in. witaminy C i E, które neutralizują wolne rodniki, największych wrogów naszego wzroku — znajdują się np. w borówce amerykańskiej i jagodach. Witamina A znajduje się w wątrobie, jajach, żółtku i maśle.

5. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie.
Szczególnie ważne jest odpowiednie oświetlenie podczas czytania i pisania robótek ręcznych, które wymagają dodatkowego oświetlenia. Lampę najlepiej ustaw z boku, z łagodnym światłem. Najkorzystniejsze dla wzroku jest światło naturalnego. Najbezpieczniej jest zainstalować światło mieszane, czyli przy suficie i miejscowe. Najmniej korzystne jest światło jarzeniowe i światło bez stałego natężenia.