Jak dbać o zdrowie? 5 porad dla początkujących

Prowadzenie zdrowego, aktywnego trybu życia może być nie lada wyzwaniem dla początkujących. W końcu często narzucamy sobie bardzo wymagające i rygorystyczne reguły, których nie potrafimy dotrzymać. Zwykle powoduje to zniechęcenie i szybki powrót do starych nawyków. Oto 5 prostych sposobów na zadbanie o swoje zdrowie każdego dnia!

1. Zdrowy, zbilansowany jadłospis

Każdy wie, że dla zdrowia najważniejsza jest dieta. Podstawą zdrowego, zbilansowanego jadłospisu powinny być warzywa i owoce. W diecie muszą znaleźć się także zdrowe źródła węglowodanów (np. pełnoziarniste pieczywo, kasza, brązowy ryż) i białka (pełnotłusty nabiał, mięso i ryby). Warto pamiętać także o tłuszczach, których świetnym źródłem są orzechy oraz oleje roślinne spożywane na zimno. Oczywiście, utrzymanie idealnego jadłospisu jest niezwykle trudnym zadaniem. Na początek warto wyeliminować z diety najbardziej szkodliwe produkty (m.in. alkohol, słodkie napoje, kupne słodycze i tłuste, pełne konserwantów słone przekąski), a także starać się wprowadzać do odżywiania dużą ilość warzyw i owoców.

2. Aktywność fizyczna

Umiarkowana aktywność fizyczna pozwala na utrzymanie właściwej wagi i pięknej sylwetki, a także zmniejsza ryzyko powstawania różnych nowotworów, wspomaga przemianę materii i wpływa na kondycję skóry. Warto przynajmniej trzy razy w tygodniu wykonać średnio wymagający trening na basenie lub siłowni. Możemy go jednak zastąpić zwiększeniem codziennej aktywności np. spacerami, jazdą na rowerze do pracy i wypoczynkiem na świeżym powietrzu.

3. Zdrowy sen

Nocny odpoczynek to niezwykle ważna dla naszego organizmu część dnia. Podczas snu dochodzi do regeneracji organizmu – jego brak może powodować m.in. problemy psychiczne, zmęczenie, a nawet być pośrednią przyczyną występowania poważnych chorób, takich jak nowotwory, cukrzyca i schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Zaleca się, by spać około 8 godzin na dobę. Warto również zadbać o komfort i jakość snu m.in. pamiętać o wyłączaniu telewizora przed uśnięciem oraz nie korzystanie z telefonu w łóżku.

4. Nawodnienie organizmu

Woda jest niezbędna do życia każdej istoty na Ziemi. Dorosły człowiek powinien wypijać minimum 2 litry płynów dziennie, przy czym wartość ta wzrasta podczas upałów oraz u osób aktywnych fizycznie. Najzdrowsza jest oczywiście woda niegazowana, którą jednak można zastąpić naparami ziołowymi, a także lekkimi, niesłodzonymi kompotami owocowymi.

5. Regularne kontrole lekarskie

Wcześnie wykryte nieprawidłowości mogą znacząco zwiększyć szanse na wyleczenie nawet ciężkich i niebezpiecznych chorób. To dlatego tak ważne jest regularne monitorowanie stanu zdrowia. Zaleca się wykonywanie podstawowych badań krwi dwa razy w roku (m.in. morfologia, lipidogram, próby wątrobowe). Warto regularnie również przeprowadzać ogólne badanie moczu oraz USG jamy brzusznej (raz w roku). W przypadku kobiet zaleca się coroczną wizytę u lekarza ginekologa , a także przeprowadzenie badania ultrasonograficznego i cytologicznego.