Nadwaga u nastolatków – jak z nią walczyć?

Społeczeństwa wielu państw rozwiniętych borykają się z narastającym odsetkiem ludności cierpiących na nadwagę i otyłość. Problemy traktowane są jako jedna z najczęstszych przyczyn niesprawności oraz zachorowań na różnego rodzaju ciężkie choroby, takie jak nowotwory, schorzenia układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycę. Sama nadwaga nie bez powodu nazywana jest chorobą XXI wieku – w końcu coraz częściej borykają się z nią także osoby bardzo młode, a nawet nastolatki i dzieci.

Przyczyny i skutki nadwagi u nastolatków

Wśród przyczyn nadwagi u nastolatków najczęściej wyróżnia się całościowy zły styl życia: zbyt duża ilość czasu spędzanego przy komputerze, uzależnienie od gier komputerowych i Internetu, zła dieta z dużą ilością przetworzonego pożywienia i produktów bogatych w cukier, a także niewystarczająca ilość aktywności. Młodzi ludzie coraz rzadziej uprawiają sport i chętniej wybierają rozrywkę, którą zapewnia im dostęp do sieci internetowej, co z kolei przekłada się na rosnącą wagę i możliwość wystąpienia otyłości.

Skutki wystąpienia nadwagi i otyłości w tak młodym wieku mogą być bardzo poważne. Drastycznie zwiększa się ilość młodych ludzi cierpiących na cukrzycę typu II. Dodatkowo rosnąca waga wpływa na młode kości i stawy powodując ból i deformację kończyn. Samo leczenie bólu w przypadku osób bardzo młodych może mieć wyjątkowo zły wpływ na nerki i wątrobę. Wcześnie nabyta tkanka tłuszczowa może także powodować problemy z wagą w przyszłości.

Jak walczyć z nadwagą u nastolatka?

Z pewnością wyjątkowo trudno jest zmusić młodego człowieka do prowadzenia aktywnego trybu życia. Nie oznacza to jednak że my, rodzice, nie mamy żadnego wpływu na zdrowie naszych pociech. Już od wczesnych lat dziecięcych warto zaszczepić dziecko miłością do aktywnego wypoczynku. Warto przekonywać do alternatywnych form spędzania czasu. Sprawdzą się weekendowe wyjazdy w góry, wyjścia do aquaparku, jazda konna i inna aktywność, która stanowi nowe i ciekawe doświadczenie dla młodego człowieka.

W przypadku szybko rosnącej wagi może być niezbędne wprowadzenie diety. W przypadku rozwijającego się organizmu dziecka lub nastolatka nie można eksperymentować z drastycznymi dietami, które mogą nie dostarczyć odpowiedniej ilości kalorii, witamin, minerałów i zdrowych tłuszczów. Dieta nastolatka powinna bazować na warzywach i owocach, zdrowych źródłach węglowodanów (np. kaszach i pełnoziarnistym pieczywie) i pełnowartościowym nabiale. Potrawy warto wykonywać w domu i szukać różnych rodzajów zamienników, które są zdrowsze i mniej kaloryczne. Możesz przygotować ulubione spaghetti na bazie ciemnego makaronu i wołowiny zamiast na tłustym, marketowym mięsie wieprzowym czy przygotować domową pizzę na pełnoziarnistym spodzie z dużą ilością warzyw i chudą szynką. Staraj się wykorzystywać większą ilość warzyw w codziennym gotowaniu: możesz je dodawać do mięsnych gulaszów i zup, a także w formie smacznych surówek obiadowych. Zrezygnuj ze smażenia na głębokim oleju na rzecz duszenia i pieczenia. To wszystko pozwoli Ci na ograniczenie ilości kalorii w diecie Twojego dziecka, a przy tym na zapewnienie niezbędnych do rozwoju organizmu witamin i minerałów.