Jak dojść do formy po porodzie?

Podczas dziewięciu miesięcy ciąży całkowicie zmienia się kobiece ciało: od zmiany wyglądu ciała, aż po zmiany ułożenia i funkcjonowania narządów wewnętrznych. Nic więc dziwnego, że po porodzie większość z nas nie jest zadowolona ze swojej fizjonomii i stara się jak najszybciej dojść do formy sprzed ciąży. Podpowiadamy, w jaki sposób najszybciej wrócić do doskonałej formy po porodzie!

Połóg – co to takiego?

Wyczerpujący, bolesny i ciężki poród to nie zakończenie ciążowej przygody. Tuż po nim następuje okres połogu czyli fizjologicznego powrotu organizmu do stanu sprzed ciąży. Połóg trwa od 4 do 6 tygodni, podczas których:

– obkurcza się macica, dzięki czemu znacząco zmniejsza się obwód brzucha,
– narządy wewnętrzne, wcześniej przesunięte przez macicę do góry, wracają na swoje miejsce i zaczynają lepiej funkcjonować – początkowo jednak może dochodzić do różnych dolegliwości m.in. ze strony układu pokarmowego,
– dochodzi do unormowania gospodarki hormonalnej, przez co w początkowej fazie połogu może dochodzić m.in. do zmian nastroju, stanów depresyjnych, wypadania włosów i pogorszenia się stanu skóry.

Podczas połogu naturalnym objawem są utrzymujące się lekkie krwawienia oraz uczucie osłabienia i zmęczenia. To czas regeneracji organizmu kobiety, w którym szczególnie warto zadbać o swoje zdrowie. W okresie połogu należy udać się m.in. na wizytę do lekarza ginekologa (około 4 tygodnia po porodzie), który oceni stan narządów rodnych i zaleci odpowiednią rekonwalescencję poporodową. Tuż po wyjściu ze szpitala czeka na nas wizyta położnej (tak zwana wizyta patronażowa), na której dowiemy się nieco więcej na temat pielęgnacji noworodka, a sama położna również będzie mogła zdjąć szwy i pomóc w rekonwalescencji. Dodatkowo warto wybrać się do fizjoterapeuty, który zaleci nam odpowiednie ćwiczenia. Jeśli podczas ciąży przebywaliśmy pod opieką lekarza specjalisty (np. diabetologa lub endokrynologa) należy zgłosić się z wynikami podstawowych badań około 5-6 tygodnia po porodzie.

Czas po połogu

Po połogu nasz organizm powinien zacząć właściwie funkcjonować. Oznacza to, że to właściwy moment na rozpoczęcie lekkiej aktywności fizycznej. W przypadku porodu siłami natury i braku powikłań poporodowych już po 4-6 tygodniach możemy cieszyć się ulubionymi treningami. Nieco inaczej będzie w przypadku wystąpienia różnych powikłań ciążowych (np. rozejścia spojenia, rozstępu mięśni prostych brzucha) oraz po cesarskim cięciu. Cięcie może wymagać znacznie dłuższej rekonwalescencji – rana goi się niezwykle długo, a niektóre ćwiczenia obciążające brzuch można wykonywać dopiero po upływie 6 miesięcy od porodu. W każdym przypadku zaleca się jednak wcześniejszą wizytę u fizjoterapeuty, który oceni stopień wygojenia się porodowych ran i obrażeń ciała, a następnie zaleci odpowiedni, mało obciążający i bezpieczny trening, który nie tylko nie będzie sprawiał zagrożenia dla młodej matki, ale może również przyspieszyć proces regeneracji organizmu, poprawić samopoczucie i sprawić, że szybciej dojdziemy do formy po porodzie.